Wednesday 4 April 2012

Bab Haid/ 01

Bab pada menyatakan haid.
Bermula erti Haid pada bahasa itu iaitu mengalir dan erti Haid pada Syara pula iaitu Darah tabiat yang keluar ia daripada ksudahan rahim perempuan pada ketika sihat badannya di dalam segala waktunya yang tertentu.

Bermula dalil pada Haid itu iaitu firman Allah taala: surah al Baqarah ayat 222

.وَيَسۡـَٔلُونَكَ عَنِ ٱلۡمَحِيضِ‌ۖ قُلۡ هُوَ أَذً۬ى فَٱعۡتَزِلُواْ ٱلنِّسَآءَ فِى ٱلۡمَحِيضِ‌ۖ وَلَا تَقۡرَبُوهُنَّ حَتَّىٰ يَطۡهُرۡنَ‌ۖ فَإِذَا تَطَهَّرۡنَ فَأۡتُوهُنَّ مِنۡ حَيۡثُ أَمَرَكُمُ ٱللَّهُ‌ۚ

Dan selagi akan bertanya mereka itu akan dikau Ya Muhammad daripada Haid : katakan oleh Mu iaitu darah yang kotor maka tinggalkan oleh sekelian kamu akan jimak dengan segala perempuan pada ketika haid dan jangan kamu hampiri mereka itu dengan jimak sehingga suci mereka itu daripadanya maka apa bila suci mereka itu daripadanya maka datangi oleh mu akan mereka itu kerana jimak pada tempat yang disuruhkan oleh Allah menjauhikan dia pada ketika haid iaitu faraj dan jangan kamu lalui akan dia kepada yang lainnya.

dan Sabda nabi saw : Inilah suatu yang telah disuratkan Allah taala akan dia atas segala anak Adam yang perempuan yakni Haid.. riwayat sahih Bukhari dan muslim.

Bermula Sekurang2 tahun Haid itu iaitu sempurna Sembilan tahun Qamariyah dengan taqrib ( berhampiran mumkin sebelum sikit sembilan tahun atau lebihnya ) tiada dengan tahdid ( tepat sembilan tahun qamqriyah ).

maka jikalau melihat perempuan akan darah dahulu drpd sempurna sembilan tahun akan qadar yang tiada meluaskan ia akan haid dan suci iaitu lima belas hari atau kurang maka darah yang dilihatnya itu haid jua bersalahan jika ada kurangnya daripada sembilan tahun qadar yang meluaskan haid dan suci iaitu enam belas hari atau lebih maka darahnya yang dilihatnya itu darah rosak( isthihadah) bukan darah haid.

dan sekurang2 masa haid itu..... bersambung

No comments:

Post a Comment